לימודים ותזונה נכונה – איך עושים את זה?!

גם אם אתם סטודנטים וגם אם עדיין לא, בעיה מורכבת שכמעט כל סטודנט נתקל בה היא נושא התזונה הנכונה בזמן הלימודים. העומס הגדול, השעות הרבות בקמפוס במהלך הסמסטר, שעות הלמידה הארוכות למבחנים, כולן סיבות לשינוי הרגלי התזונה שלכם ועשויות להביא לתוצאות שיפגעו בבריאותכם (השמנה, בעיות שינה, עייפות גדולה יותר, בעיות ריכוז, התמכרות לסוכר ועוד).

זו ממש לא גזירת גורל, וכמובן שלא חייבים להיצמד לתפריט קפדני לאורך התואר או בתקופת המבחנים, אבל זה משהו שבהחלט חשוב לשים לב אליו. חלקכם אולי תופתעו לשמוע שתזונה נכונה תוכל להשפיע עליכם לטובה ולשפר את הביצועים וההישגים שלכם במהלך לימודי התואר.

אז איך עושים את זה?

ראשית, נקדים ונאמר, מותר מדי פעם להתפרע, מותר לאכול "ג'אנקפוד", לשתות אלכוהול ולהתפנק על מאנצ'ים כשאתם לומדים. זה חלק בלתי נפרד מהחוויה הסטודנטיאלית.  אבל ובמקרה שלנו יש אבל גדול – מינונים זה שם המשחק. "לרדת" על מגש פיצה בהפסקת ספרייה אחת לשבוע/שבועיים זה עוד תקין.. אבל להפוך זאת לשיטה יום יומית, כי אין לכם כוח לבשל….. אל תתפלאו מהתוצאות לקראת הקיץ. אז מה אנחנו ממליצים? תעשו לכם כלל או יום קבוע, שבו אתם יודעים שאתם הולכים לאכול בחוץ. ככה, תצליחו לשמור גם על מאזן קלורי שפוי, וגם על החור בכיס שגדל בתקופת המבחנים! 

שנית, מומלץ לתכנן את התזונה השבועית.  כולנו מתים על סופ"שים ועל השקט הזה שיש לנו לכמה שעות. הדבר האחרון שבא לנו זה להתעסק בשבוע הבא, ולרובנו הכנת קופסאות אוכל יורדת לתחתית סדר העדיפויות ב-  TO DO LIST של הסופ"ש.  כדי שיהיה לכם קל יותר להתמודד עם המשימה, מומלץ להצטייד מראש בסל מוצרים מזינים (ירקות, פירות, בשר, דגים, מוצרי חלב בריאותיים, לחם מלא וכדומה). גם אם יש AM:PM קרוב לביתכם, השתדלו להגיע או להזמין משלוח מרשת סופרמרקטים זולה, כך שסל קניות שכזה יגיע לעלות שנעה בין 200 ל-300 ש"ח. תוכלו לבשל את האוכל לרוב השבוע וככה גם חסכתם לעצמכם זמן בבישולים וגם תאכלו מזון בריא במהלך השבוע. עדיף להימנע ממזון של פחמימות ריקות (קמח לבן, פסטות, אורז לבן וכד'). הבישולים האלו יחסכו לכם גם המון כסף על קנייה של אוכל בחוץ (שבממוצע ארוחה אחת עולה לפחות 50 ש"ח).

פעילות גופנית

לא משנה באיזו פעילות גופנית תבחרו לעסוק בזמן הלימודים, נינוחה (הליכה ארוכה, יוגה, פילאטיס וכד') או עצימה (ריצה, קרוספיט, חדר כושר, איגרוף תאילנדי, כל מה שתבחרו) – אל תוותרו לעצמכם על כמה שעות של ספורט במהלך השבוע.

קודם כל.. תזכרו שאחרי כל סמסטר א' מגיעה פאנג'ויה 😊, חוץ מזה וחשוב יותר, באמצעות פעילות גופנית אתם פשוט תפרקו המון מתח וסטרס שמלווה אותנו הסטודנטים ביום יום. שריינו לכם ימים ושעות קבועים ויהיה לכם הרבה יותר קל.

רוב אגודות הסטודנטים בארץ מנהלות מחלקת ספורט שלמה! כדורגל, כדורסל, כדורעף ואפילו שח-מט ופריזבי הן דוגמאות בודדות לסוגים השונים של הנבחרות הפועלות במוסדות האקדמיים. אל תגידו שלא אמרנו – אחת לשנה מתקיימת תחרות באילת שנקראת אס"א – בגדול, מדובר בפאנג'ויה לחברי נבחרות הספורט של המוסדות. באס"א אילת יש בבוקר תחרויות ובערב מסיבות והיכרות עם סטודנטים ממוסדות אחרים. 

טיפ נוסף הוא לבדוק האם מכוני כושר בסביבת המוסד האקדמי שלכם מסובסדים על ידי המוסד. למוסדות שונים בארץ קיימים הסכמים ארוכי טווח עם מכוני כושר המשמרים מחירים קבועים וזולים רק לסטודנטים עם תעודת סטודנט בתוקף. 

קיימות דרכים שונות ומגוונות לשמור על אורח חיים בריא במהלך הלימודים. תזכרו שהגוף הוא למעשה כמו מכונית שצריכה דלק, בלי דלק מתאים – המכונית לא תסע. כך גם גופנו, אם לא תזינו אותו במזון בריא שיאפשר לכם לעבור את כל היום, אתם תתקעו במקום! שימו את עצמכם במקום הראשון!